« poprzedni punkt | następny punkt » |
Z definicji wynika, że zbiory nieprzeliczalne to te, które nie są ani skończone, ani nie są równoliczne ze zbiorem liczb naturalnych.
Lemat 10.3.1
Zbiór liczb rzeczywistych z przedziału (0,1) jest nieprzeliczalny.
Dowód.
Gdyby zbiór liczb rzeczywistych z przedziału (0,1) był przeliczalny, wtedy moglibyśmy ustawić te liczby w ciąg d=(di)i=1,2,..., 0<di<1. Kolejne cyfry po przecinku w normalnej dziesiętnej reprezentacji liczby di oznaczmy przez di1, di2, di3, ... Skonstruujemy liczbę c = 0,c1c2c3..., w której i-ta cyfra po przecinku została oznaczona przez ci i określona następująco:
ci = 7, gdy dii = 5,
ci = 5 w przeciwnym przypadku.
Oczywiście liczba c jest różna od liczby d1, bo gdy pierwszą cyfrą po przecinku w liczbie c jest 7, to w liczbie d pierwszą cyfrą jest 5, jeśli natomiast pierwszą cyfrą w c jest 5, to w d1 nie jest to cyfra 5. Analogicznie dla wszystkich liczb z ciągu d1, d2, d3,... : liczba di różni się od c na i-tym miejscu po przecinku. Zatem c, chociaż jest to liczba należąca do przedziału (0,1), a jej rozwinięcie dziesiętne jest normalne, nie występuje w ciągu d. Uzyskana sprzeczność dowodzi, że zbiór liczb z przedziału (0,1) nie jest przeliczalny. ♦
Pytanie 10.3.1: Czy zbiór liczb rzeczywistych jest przeliczalny?
Lemat 10.3.2
Zbiór 2N wszystkich funkcji f : N → {0,1} jest nieprzeliczalny.
Dowód.
Zamiast mówić o funkcjach, możemy mówić o nieskończonych ciągach zerojedynkowych. Gdyby zbiór 2N był przeliczalny, wtedy moglibyśmy ustawić wszystkie ciągi zerojedynkowe z tego zbioru w ciąg. Oznaczmy go przez (ci)i ∈N, a kolejne elementy i-tego ciągu przez ci0, ci1 ci2 , ... Konstruujemy ciąg d = (d0, d1 d2 ,...) w taki sposób, by różnił się on i-tym wyrazem od i-tego wyrazu ciągu ci
di = 0, gdy cii = 1,
di = 1, gdy cii = 0.
Ciąg d składa się tylko z zer i jedynek i jest rzeczywiście różny od wszystkich ciągów ci, bo na i-tej pozycji ma 0 tylko wtedy, gdy w ciągu ci na i-tej pozycji jest jedynka. Sprzeczność. ♦
Uwaga. W obu lematach 10.3.1 i 10.3.2 zastosowano tę samą metodę rozumowania, zwaną metodą przekątniową.
Pytanie 10.3.2: Czy zbiór wszystkich podzbiorów zbioru N jest przeliczalny?
Na zakończenie przeglądu najważniejszych faktów dotyczących zbiorów nieprzeliczalnych zanotujmy jeszcze wniosek, który można otrzymać z lematu 10.2.1 przez zastosowanie prawa transpozycji.
Wniosek Każdy nadzbiór zbioru nieprzeliczalnego jest nieprzeliczalny.
Przykład 10.3.1
Udowodnimy, że przedział [0,1] zbioru liczb rzeczywistych jest zbiorem nieprzeliczalnym. Oczywiście, fakt ten jest natychmiastową konsekwencją zanotowanego przed chwilą wniosku i lematu 10.3.1, jednak, przedstawiony tu dowód jest na tyle ciekawy, że warto go mimo to przytoczyć.
Dowód. Gdyby zbiór [0,1] był przeliczalny, to jego elementy można by było ustawić w ciąg np. (ci) i ∈N . Podzielmy przedział [0, 1] na trzy równe przedziały i wybierzmy ten z nich, do którego nie należy c0. Oznaczmy końce tego przedziału przez a0 i b0 odpowiednio. Teraz przedział [a0,b0] podzielimy na trzy równe części i wybierzemy tę z nich, do której nie należy c1, itd. Utworzymy w ten sposób ciąg przedziałów [a0,b0], [a1,b1], [a2,b2], [a3,b3],... takich, że
Wynika stąd, że oba ciągi(ai)i ∈N, (bi)i ∈N są zbieżne. Ponieważ długości wybieranych przedziałów maleją (za każdym razem trzykrotnie), to lim i →∞ |ai - bi| = 0. W konsekwencji istnieje liczba c= limi → ∞ ai = limi → ∞ bi. Oczywiście, dla wszystkich i, c ∈ [ai ,bi ] oraz c ∈ [0,1]. Jednak liczbę c skonstruowaliśmy tak, że c jest różna od każdej liczby z ciągu (ci)i ∈ N (c ≠ c0, bo c ∈ [ a0 ,b0] a c0 ∉ [ a0 ,b0]; c ≠ c1, bo c ∈ [ a1 ,b1] a c1 ∉ [ a1 ,b1]; itd. ). Sprzeczność. ♦
Zadanie 10.3.1 Udowodnić, że zbiór wszystkich funkcji f: N → N jest nieprzeliczalny.
Podpowiedź: Zastosować metodę przekątniową.
Rozwiązanie: Załóżmy, że istnieje ciąg f1,f2,f3... wszystkich funkcji z N w N. Skonstruujemy funkcję f :N → N następująco: f(i) = fi(i) +1. Funkcja f różni się od i-tej funkcji ciągu f1,f2,f3... wartością i-tego argumentu. Czyli nie jest prawdą, że udało się nam ustawić wszystkie funkcje w ciąg.
« poprzedni punkt | następny punkt » |