« poprzedni punkt | następny punkt » |
W tej części wykładu omówimy metodę badania prawdziwości formuł zwaną "nie wprost". Metoda ta polega na przyjęciu hipotezy odwrotnej do tej, którą chcemy udowodnić, i wydedukowaniu stąd, albo zaprzeczenia jednego z założeń, albo zaprzeczenia dowodzonej tezy. Dowody oparte o tę zasadę noszą nazwę apagogicznych, a inaczej mówi się o nich, że są to dowody przez sprowadzanie do niedorzeczności. W podanych niżej przykładach dowody będą oparte na tej zasadzie.
Przykład 7.5.1
Rozważmy formułę (( α ∧ β ) → γ ) → ( α → ( β → γ )), zwaną prawem eksportacji.
Chcemy udowodnić, że jest to prawo rachunku zdań, czyli że niezależnie od wartości zdań składowych całe wyrażenie ma zawsze wartość 1.
Przypuśćmy, że tak nie jest, tzn. przypuśćmy, że są takie wartości zdań składowych, że w((( α ∧ β ) → γ ) → ( α → ( β → γ ))) = 0. Ponieważ implikacja tylko w jednym przypadku ma wartość 0 zatem musiałoby być
Ponownie, korzystamy z własności implikacji i z (2) otrzymując
Z (4), wynika że w( β ) = 1 oraz w( γ )= 0.
Stąd na mocy (3) mamy w( α ∧ β ) =1 , a zatem w(( α ∧ β ) → γ )=0, co jest sprzeczne z (1).
Zatem nasze przypuszczenie początkowe nie było prawdziwe, czyli zawsze musi być w((( α ∧ β ) → γ ) → ( α → ( β → γ ))) = 1. ♦
Schemat postępowania jaki zastosowaliśmy w przykładzie 7.5.1, polegał na tym, że z przypuszczenia fałszywości zdania dowodzonego wywnioskowaliśmy własność (1), a w chwilę później, jej zaprzeczenie. Ponieważ w żadnej interpretacji nie może być równocześnie prawdziwe zdanie i jego zaprzeczenie więc nie istnieje interpretacja, w której prawo eksportacji jest fałszywe.
Uproszczony zapis rozumowania "nie wprost" zastosowanego do prawa eksportacji omawianego w przykładzie 7.5.1 przedstawiliśmy na rysunku 7.5.1. Kolejne linie poziome oddzielają kolejne kroki rozumowania. W wyniku pierwszych czterech kroków uzyskaliśmy informację o wartościach formuł α, β i γ. Te pierwsze etapy rozumowania charakteryzują się tym, że przechodzimy "w głąb" formuły. W piątym kroku zebraliśmy uzyskane informacje i wpisaliśmy je w odpowiednie miejsca w poprzedniku rozważanej formuły. Teraz rozpoczyna się proces odwrotny: od wartości prostych formuł do wartości formuł złożonych. Doprowadza to do kroku 7, w którym dostrzegamy sprzeczność uzyskanych informacji: w tej samej kolumnie pionowej mamy równocześnie 0 i 1.
Rys. 7.5.1 Przykład rozumowania "nie wprost".
Ten sam schemat postępowania "nie wprost" zastosujemy też w następnych przykładach.
Przykład 7.5.2
Jeżeli funkcja g : Y → X jest funkcją odwrotną do funkcji f: X → Y, to obie funkcje f i g są różnowartościowe. Przypominam, że funkcję g: Y → X nazywamy odwrotną do funkcji f : X → Y, jeśli Y = f(X) i X = g(Y) oraz g(f(x)) = x dla wszystkich x ∈ X.
Przypuśćmy, że f nie jest funkcją różnowartościową. Niech x1 ≠ x2 oraz f(x1)=f(x2). Ponieważ g jest funkcją, to dla równych argumentów przyjmuje takie same wartości, czyli g(f(x1)) = g(f(x2)). Stąd, na mocy definicji funkcji odwrotnej, mamy x1= g(f(x1)) = g(f(x2)) = x2, co jest sprzeczne z wcześniej przyjętym założeniem, że x1 ≠ x2.
Gdyby g nie była funkcją różnowartościową, zatem musiałyby istnieć w zbiorze Y dwa różne elementy y1, y2, takie że g(y1) = g(y2). Wówczas mamy
(*) f (g(y1)) = f(g(y2)).
Ponieważ g jest funkcją odwrotną do f, zatem Y = f(X), czyli y1, y2 ∈ f(X). Stąd istnieją takie elementy x1, x2 w X, że f(x1) = y1 oraz f(x2) = y2. Wstawiając do równości (*) otrzymujemy
f(g(f(x1)) ) = f(g(f(x2)) ). Korzystając z własności funkcji odwrotnej mamy f(x1) = f(x2), a zatem y1 = y2. Sprzeczność. Zatem, jeśli tylko y1 ≠ y2, to g(y1) ≠ g(y2). Czyli funkcja g też jest różnowartościowa. ♦
Przykład 7.5.3
W tym przykładzie udowodnimy, że √ 2 jest liczbą niewymierną. Chcemy pokazać, że jeśli x2 = 2, to x nie może być liczbą wymierną. Przypuśćmy przeciwnie, że
Na mocy (2) x = n/m dla pewnych liczb całkowitych n, m, gdzie m ≠ 0. Możemy założyć, że n i m nie mają wspólnych dzielników innych niż 1( bo w przeciwnym przypadku wystarczy podzielić n i m przez ich największy wspólny dzielnik).
Mamy n2/m2 = 2, czyli n2 = 2m2. Wynika stąd, że n2 jest liczbą parzystą. W konsekwencji n też musi być liczbą parzystą (bo gdyby n było nieparzyste, np. n=2k+1,to n2= 4k2+ 4k+1 byłoby też liczbą nieparzystą). Niech n = 2k . Wtedy mamy n2 = 4k2 = 2m2. Stąd 2k2 = m2, tzn. m też jest liczbą parzystą. Sprzeczność z założeniem, że n i m nie mają wspólnych dzielników. Zatem √ 2 jest liczbą niewymierną. ♦
Powyższy przykład dowodu apagogicznego (dowodu nie wprost) polegał na sprowadzeniu do sprzeczności.
Do dowodów apagogicznych zaliczają się też dowody oparte o prawa transpozycji: zamiast dowodzić implikacji ( α → β), dowodzi się zdania przeciwstawnego ( ¬ β → ¬ α).
Zadanie 7.5.1 Udowodnij, że formuła ((( α → β) → α) → α) jest tautologią rachunku zdań. Zastosuj w dowodzie metodę sprowadzania do niedorzeczności.
Rozwiązanie. Gdyby wartością formuły było 0, to w( α) = 0 oraz w(( α → β) → α)=1. Wstawiając jednak w miejsce α w formule (( α → β) → α) wartość 0, otrzymamy niezależnie od wartości β, w( α → β)= 1 oraz w(( α → β) → α)= 0, co jest sprzeczne z wcześniej otrzymanym wnioskiem.
« poprzedni punkt | następny punkt » |