Grafika Komputerowa (GRK) Wykłady Spis treści I. Grafika komputerowa - wiadomości ogólne II. Cyfrowa reprezentacja obrazu III. Barwa w grafice komputerowej Pojęcie barwy Percepcja barwy Metody opisu barwy Modele barw Skala szarości Model RGB Model CMY Model HSV Model CIE XYZ Model L*a*b* Systemy zarządzania kolorem IV. Algorytmy rasteryzacji Odcinki Aliasing Okrąg Inne krzywe i figury Rasteryzacja wnętrz domkniętych konturów Metoda przeglądania wierszami Metoda z punktem początkowym Rasteryzacja trójkąta Współrzędne barycentryczne Wyznaczanie barw pikseli V. Algorytmy grafiki 2D Grafika 2D Przekształcenia geometryczne Współrzędne jednorodne Obcinanie Krzywe w grafice komputerowej Krzywe Béziera Narzędzia w programach grafiki 2D VI. Modelowanie obiektów i scen 3D Modelowanie obiektów Siatki wielokątowe Modele powierzchniowe Modele wokselowe Metody wspomagające modelowanie Atrybuty modeli Źródła światła Modelowanie sceny Cienie rzucane przez obiekty Przekształcenia geometryczne obiektów 3D Układy współrzędnych VII. Rendering Koncepcje realizacji renderingu Rendering w porządku obiektowym Bryła widzenia Eliminowanie powierzchni niewidocznych Rzutowanie Rasteryzacja Rendering w porządku obrazowym Metoda rzucania promieni Metoda śledzenia promieni Wyznaczanie przecięć promieni z obiektami Przecięcie promień - kula Przecięcie promień trójkąt VIII. Cieniowanie i teksturowanie Cieniowanie Cieniowanie płaskie Cieniowanie gładkie Równanie Phonga Zaawansowane metody cieniowania Teksturowanie IX. Animacja X. Przetwarzanie obrazów XI. Przechowywanie obrazów Kompresja obrazów Kompresja bezstratna Kompresja stratna Formaty plików XII. Podsumowanie